Friday, November 16, 2012

PEOPLE


yes, no one stay still. but, new people will always come and go in your life. 

getting to know them is a challenge. to keep the good ones is even 

harder. whenever you found people who can share your laughs and tears, 

please hold them tight and always put them by your side. because they

are the one, who will take care and show concern about you.

Sunday, September 09, 2012

JANJI TERPAKSA DIPERBAHARUI

DAMN !!!!

Aku telah mungkir janji.

tak sempat sampai seminggu pun.

now, aku kena bayar denda, bank in kpd ASB account aku.

Hari yang sudah dikira terpaksa reset semula.

Today start a new day.

DAMN !!!

Wednesday, September 05, 2012

JANJI AKU


Mulai tarikh ini, aku akan berazam untuk tidak melayari website2 karut selama sebulan. Jika aku berjaya bertahan selama sebulan, aku akan lanjutkan tempohnya kepada bulan berikutnya sehinggalah aku tiada lagi keinginan untuk melayari website2 karut selama-lamanya.

Jika aku melanggari janji ini, aku kena mulakan semula dan tempoh yang sudah dilalui akan tidak dikira. Aku terpaksa memulakan semula pada keesokkan harinya sebagai hari pertama.

Denda akan dikenakan sebanyak RM50, jika melanggari janji ini dan akan didepositkan ke dalam akaun ASB.

Yang Benar,
Insan yang ingin berubah.

Tuesday, August 07, 2012

IMBAUAN KENANGAN - PART 4

Di Sek.Keb.Pengkalan Chepa, saya ada seorang kawan rapat nama Azwandy. kami berkawan sejak darjah 2 lagi. Azwandy bermuka kecinaan, bila dia senyum, mata terus jadi kecik.

kami satu kelas, duduk meja sebelah menyebelah sampailah darjah 3. Waktu rehat, kami akan kongsi makan bekal. Apa saja aktiviti di sekolah, kami buat bersama2. Dia juga mcm "bodyguard" saya sbb dia tolong saya bila kena buli ngan kawan sekelas yang nakal (sampai sekarang masih ingat nama dia, Edi).

Darjah 4, kami sekeluarga pindah ke kubang kerian sbb abah beli rumah di situ. jadi, saya ditukarkan sekolah yg lebih dkt dgn rumah. Last day di sekolah, rasa sgt sedih sbb tak dpt jumpa Azwandy lagi.

Bila balik rumah, saya menangis dan merajuk dalam bilik. Saya tak paham, kenapa nak kena tukar sekolah. 

Mama datang pujuk, "Along jangan sedih2. Sekolah baru, Along akan dapat ramai kawan2 baru." Saya jawab, "Tapi mama, kawan2 baru tu, tak sama macam Azwandy. Tatau, bila dapat jumpa Azwandy lagi." Saya sambung menangis sampai lah tertido.

Apa agaknya khabar berita Azwandy sekarang....

Saturday, August 04, 2012

IMBAUAN KENANGAN - PART 3

masa di darjah 5, ada pemilihan untuk mewakili sekolah ke pertandingan Bintang Kecil RTM. jadi, cikgu muzik buat sesi audition.


Masa audition saya nyanyi lagu Francisca Peter - Mawar Terpinggir (haha, jangan gelak dengan pemilihan lagu saya sebab tu je lagu yang saya hafal sebab minat sangat). Saingan sengit dari classmate saya, Sri Megawati yang nyanyi lagu Kuala Lumpur.


Akhirnya, Cikgu YM Tengku Rosnah, pilih saya utk wakil sekolah.


Cikgu cakap, takleh nyanyi lagu pompuan, kena nyanyi lagu lelaki untuk pertandingan. Jadi, cikgu pilihkan lagu A Ramlie - Oh Fatimah. Cikgu suruh hafal lagu tu dalam masa seminggu.


Hari pertandingan, nervous sangat sebab semua peserta zon Kota Bharu, best2. Bila sampai giliran saya, saya berjaya nyanyi dengan baik dan dapat tepukan gemuruh sbb saya sorg je peserta nyanyi lagu pop yeh yeh.


Tiba2 nervous breakdown, saya terlupa lirik rangkap ke2. Maintain je, humming dan menari pop yeh yeh (muka dah merah sebab malu). Nasib baik, bila part korus dah ingat semula dan terus nyanyi sampai habis.


As expected, saya kalah dan cikgu kata takpe, cuba lagi tahun depan.


Friday, August 03, 2012

IMBAUAN KENANGAN - PART 2

teringat masa sekolah rendah dulu, cikgu kelas aku ada satu sistem cara penyusunan tempat duduk murid2 dlm kelas.

konsep dia, siapa dapat no 1 kena duduk belakang dan siapa nombor corot kena duduk depan. alasan dia, utk nombor corot lebih dpt perhatian dlm kelas.

jadi, masa darjah 2 di Sekolah Kebangsaan Pengkalan Chepa, aku kena duduk belakang sebelah dgn Nor Hamimi Salihah (sangat pandai dan lemah lembut je) sbb aku dpt no 2.


masa darjah 6 di Sek Keb Kubang Kerian 2 pulak, aku kena dok belakang juga sebelah Wan Fatihah Wan Sohaimi (sangat pandai dan baik tapi garang) sbb aku dpt no 2.



cikgu tak bagi aku dok dpn walau aku merayu. aku hanya dpt dok dpn masa darjah 3 kerana aku dh start tak nmpk apa cikgu tulis di blackboard.


rupanya, aku dah start rabun jauh. darjah 4 di SK Kubang Kerian 2, mak aku belikan spek, spek besar :(

Thursday, August 02, 2012

IMBAUAN KENANGAN - PART 1

masa nak tido ni la, teringat memori masa sekolah rendah. masa darjah 6 dulu, masuk talentime. kena nyanyi atas bukit depan kantin, sbb bukit tu mcm podium semulajadi.

lagu inggeris yang dipilih oleh best fren yang bernama sharifah anum (manalah dia skrg agaknya) iaitu lagu I WILL ALWAYS LOVE YOU by WHITNEY HOUSTON telah berjaya membuatkan saya menjadi johan (suara tak pecah lagi, boleh la tarik key tinggi). 

lepas abis sekolah, mesti prektis ngan dia, utk check diction (maklumlah, saya anak pure kelantan, loghat tu payah nak hilang).

saya dpt hadiah hamper dan jam ribena. saya pakai jam tu sampailah jam tu hilang masa saya form 2. rasa sedih sangat sbb itu hadiah paling bermakna masa darjah 6 dulu......

Monday, March 19, 2012

Friday, March 16, 2012

5 SEBELUM 5

kadang-kadang aku berasakan bagai diri ini kosong. macam serba tak kena. tak tahu kenapa.

datang opis pun, sekadar cukup syarat. semata-mata menghadirkan diri.

kerja masih banyak lagi tak siap.

kadang-kadang dok termenung sendirian, macam tidak tahu apa yang dimenungkan.

terfikir tentang kehidupan, terfikir tentang masa depan, terfikir tentang masa lampau

terfikir juga tentang cita-cita dan angan-angan serta impian

semenjak usia aku hampir menginjak 30 tahun, (it will be officially on 18th july) terlalu banyak perkara yang bermain di minda.

terlalu banyak masa yang disia-siakan selama ini, terlalu banyak jugak peluang yang terbuang begitu sahaja, terlalu alpa dalam nikmat dan rezeki yang tuhan berikan sehingga lalai untuk bersyukur.

apabila nikmat itu ditarik satu persatu, baru la tersentak seluruh urat saraf ku dan meminta ia agar diperlambatkan, dipermudahkan dan dipersihatkan.

namun ia tidak akan menjadi mudah kiranya berterusan meratapi apa yang sudah terjadi di masa terdahulu.

sebaiknya menginsafi diri pada masa sekarang sebelum terlewat.

berubahlah menjadi lebih baik pada masa hadapan moga sentiasa berada di jalan yang lurus dan diberkati tuhan

semoga sentiasa berada dalam rahmatNya dan rebutlah 5 sebelum 5.

Masa muda sebelum masa tua

Masa sihat sebelum masa sakit

Masa kaya sebelum masa papa.

Masa lapang sebelum masa sibuk.

Masa hidup sebelum datangnya saat kematian.

Friday, January 27, 2012

LUAHAN - ANUGERAH

saya berasakan bagai mendapat satu anugerah dan hidayah dari Nya.

kalau tidak kerana peringatan dariNya, mungkin saya akan terus lalai dan hanyut. semenjak itu, saya cuba sebaiknya untuk tidak tinggalkan solat. kadang2 ada solat awal waktu, kadang2 akhir waktu, tapi sebolehnya saya taknak tinggalkan solat lagi seperti dulu. kalao ada kesempatan, mmg saya akan pergi solat subuh dan magrib jemaah di masjid

skrg ni, kembali baca al-quran. kalo dulu, jarang2 sgt nak sentuh. bukan tatau baca cuma malas nak baca. bila diberi peringatan sebegini, pasti kita akan ingat tentang kematian. sebab takut mati dalam keadaan amal kurang, buat termampu boleh segala amal kebaikkan. tapi itu bukanlah asbab nya. sepatutnya, sebagai muslim yang beriman, memang kita sentiasa kena beramal soleh dan perbanyakkan amal ibadat. itu sudah menjadi tanggungjawab kita sebagai hambaNya

dan kali ini, saya tergerak hati nak buat umrah, kalo dulu, pergi setakat buat syarat je sbb mak sponsor. skrg ni, saya sendiri yg nak pergi, saya sendiri yang nak kuar belanja. saya sendiri yang nak mencari keredhaan Nya. moga Allah mudahkan urusan umrah saya. moga selamat pergi dan selamat balik. moga segala dosa-dosa saya diampunkan Allah. moga diberikan umur yang panjang, kesihatan yang berkekalan, rezeki yang dimurahkan agar saya boleh terus beramal soleh dan menjadi muslim yang bertakwa.

kadang2, terdetik di hati saya, rasa kecewa dan biar nyawa saya diambil di tanah suci saja semasa umrah nanti. tapi saya tahu, tidak elok minta sebegitu. saya yakin Allah panjangkan umur saya, berikan saya kesihatan yang baik, murahkan rezeki saya, mesti ada sebabnya. mungkin ada "tugasan" yang belum selesai untuk saya. saya yakin, Allah maha mengetahui. dan saya bersyukur dengan nikmatNya.

betul kata org tua-tua, sudah terhantuk baru nak terngadah. tapi, jika kita tidak terhantuk, kita tidak akan sedar akan kesilapan dan kelalaian kita. kita juga tidak akan terngadah atas kealpaan kita dulu dan tidak akan berubah untuk menjadi hamba Nya yang lebih baik dan beriman.

ini semua adalah sebagai peringatan awal kpd diri saya sendiri. seksaan di akhirat lebih mengazabkan drpd seksaan di dunia. jika anugerah ini dapat mengurangkan azab di akhirat kelak, saya rela menerimanya dengan hati yang redha. jika anugerah ini sebagai kafarah di atas dosa-dosa saya yang terdahulu, saya redha menerimanya.

semoga kita semua sentiasa berada di dalam rahmat dan lindungan Nya

Thursday, December 08, 2011

SCREWDRIVERS : TIADA SIAPA YANG MENGAKU

MANA screwdriver aku ????

aku tanya kepada orang A, jawapnya, : sudah diserahkan kembali ke tanganku

ternyata, tiada di tanganku.

aku tanya kepada orang B, jawapnya : tak tahu, tak ambil

ternyata, tiada juga di tanganku.

aku tanya kepada orang C, jawapnya : tak tahu, tanyalah orang A sebab dia yang kemas.

ternyata tiada juga di tanganku.

bila ku cari2 di sekeliling rumah, rupanya ada terperosok di dalam baldi dan tong2 cat, di belakang pintu, hasil daripada mengecat tempoh hari.

siapa yang letakkan di situ ?

ternyata bukan aku sebab aku memang tidak terlibat langsung dalam proses mengecat.

jadi siapa yang letakkan di situ ? A, B atau C ?

ternyata tiada siapa yang mengaku.

memang aku beli screwdrivers itu untuk kegunaan bersama tetapi lepas digunakan, pulangkan kembali.

ternyata tiada siapa yang mengaku

JADI, SIAPA YANG HARUS DIPERSALAHKAN ?

ADAKAH AKU SENDIRI YANG HARUS DISALAHKAN SEBAGAI PEMILIK SCREWDRIVERS ITU ?

yang pasti bukan aku kerana aku tidak akan letakkan screwdrivers itu di situ sebab aku punyai bilikku sendiri dan tempat simpanan sendiri

ternyata tiada siapa yang mengaku

Wednesday, September 14, 2011

LUAHAN 3


THESE

MONSTERS

ANNOY

ME

A

LOT

RENEW RESOLUTION


AKU NAK SPEND KAN MASA AKU DI GYM, DAH MENGGUNAKAN SEPENUHNYA MEMBERSHIP GYM AKU YANG BERBAKI 3 BULAN LAGI.

AT LEAST, DAPAT TURUN 10KG BY END OF THIS YEAR PUN DAH OK

AKU PUN NAK KENA JAGA MAKAN SBB AKU SENDIRI PUN DAH TENSEN NGAN KONDISI KULIT AKU YANG TAK BAIK2, SEBAB TAK PANTANG MAKAN

DAH TAK LARAT NAK JAWAB SOALAN2 CEPUMAS.

KENAPA ? MENGAPA ? BILA ? DI MANA ?

AKU RASA AKU MEMERLUKAN SOMETHING UTK DIVERTKAN PEMIKIRAN RUNSING AKU NI DARI MENGACAU KEHIDUPAN AKU

JADI LEBIH BAIK AKU PERSIAPKAN DIRI SEKARANG

AKU RASA SUDAH SAMPAI MASANYA UNTUK AKU MENGORAK LANGKAHKU SENDIRI

DAN JAGA DIRI SENDIRI

AKHIRNYA NANTI, AKU AKAN BERSENDIRIAN JUGA

LUAHAN 2


I

HAVE

BEEN

INVADED

&

I

DON'T

LIKE

IT

LUAHAN



SILENCE

IS

THE

BEST

TREATMENT

Wednesday, August 17, 2011

BATU LONCATAN




kita ingatkan, dia nak kenal kita dan nak berkawan ngan kita kerana dia suka kat kita

kita pun dah macam suka ngan dia

rupanya kita silap dan syok sendiri

sebenarnya dia kawan ngan kita kerana dia nak kenal ngan kawan kita

bila dah dapat peluang kenal kawan kita, dia suka pulak kat kawan kita

rupanya, kita ni hanya batu loncatan je sebab dia memang dah lama nak ngorat kawan kita


kalau macam tu, baik tak payah nak berkenalan langsung kalo kita ni hanya jadi sebahagian daripada modus operandi dia

baik dia terus terang je dari awal apa tujuan dia nak berkenalan dan berkawan ngan kita

tadela kita nak terasa hati sangat dan terkilan

tapi, kita tak kisah pun sebab kita dah biasa kena macam ni

cuma kita harap kawan kita tu bahagia la ngan dia

lagipun buat apa kita nak terus berkawan ngan org macam tu yang tak jujur

hanya tahu mempergunakan kita saja

kalau macam tu, kita nak tukar namalah jadi...

MOHAMMAD BATU LONCATAN BIN AMBIL KESEMPATAN


Sunday, July 31, 2011

BILA DAH START SUKA....


bila dah start suka.....orang di sana pula yang tidak suka. tetiba je, membisu seribu bahasa tanpa sebarang sebab. kita pulak yang jadi terpinga2, dok pikir2 apa sebabnya.

bila dah start suka.....orang di sana pula yang macam dah tak berminat. padahal, dulu, dia lah yang beria2 nak sangat nak kenal. message di FB, message di YM, message di HP. kita pulak yang rasa serba salah, takut2 ada buat salah.

bila dah start suka.....orang di sana pula anggap kita macam kawan biasa je. padahal kita dok tangkap syok kat dia dan berasa macam ada harapan. kita pulak yang rasa malu sendiri sbb dia tade pun perasaan lebih dari kawan.


bila dah start suka.....orang di sana pula yang buat hal. masa tu la, tetiba tade masa untuk kita. masa tu la, tetiba outstation sana sini. masa tu la, tetiba nak kena kerja overtime. kita pulak yang dok pikir2, busy sangat ke kerja dia sampai tade masa free langsung.

bila dah start suka.....orang di sana pula yang sangat cerewet. itu tak boleh, ini tak boleh. itu jangan. ini larangan. ada je pantang larang dan songehnyer. kita pulak yang rasa rimas, macam masuk plkn.

bila dah start suka.....orang di sana pula dah disambar orang. ingatkan dia layan kita sorang. rupa-rupanya, banyak lagi yang dia layan. kita ni back-up stock je, ranking no 5 je. buat simpanan jika orang yang dia layan tak bagi respon baik. kita pulak yang rasa macam bodoh sebab dok percaya sangat.

bila dah start suka.....orang di sana pula yang ada agenda tersendiri. kita dok percaya yang dia ikhlas berkawan dan memang nak kat kita. sebenarnya, buat kita sebagai batu loncatan je. kenal kita sebab nak tackle kawan kita. kenal kita sebab nak mintak belanja itu ini. kenal kita sebab nak senang mudah. kita pulak yang rasa dipergunakan, mcm la kita ni kaya sangat.

bila dah start suka.....orang di sana pun suka kita jugak tapi kita pulak yang rasa belum bersedia untuk ada relationship. takut luka lama berdarah kembali. lebih baik have fun ngan kawan2 je. tak perlu nak pening pasal relationship, kita pulak yang rasa macam hidup single lagi bagus daripada ada partner.

bila dah start suka....haih, pening.

Thursday, July 21, 2011

RULE OF THUMB


Rule of thumb in this kind of relationship:

1- jgn ada hubungan dgn mereka yang tak bekerja sebab ianya akan menyusahkan kita di kemudian hari (student kira kerja, jual burger pun kira bekerja)

2- jgn ada konsep "bunga rampai". Kalo sharing tidak apa. Kena ada konsep tong2. Aku byr ko ari ni, esok ko bayar aku pula. Sebab, kita tidak akan tahu siapa akan ambil kesempatan atas siapa. Melainkan mmg dah kaya dan duit banyak tatau nak buat apa.

‎3- jgn terlalu mudah percaya kpd pasangan. Kita kena ada sangsi walaupun sedikit. Sebab kita tidak tau bila pasangan kita atau kita sendiri akan curang. Lbh2 lagi kalo dia selalu lepak ngan org yg tak kita kenali dan tidak mau kenalkan kita kpd kawan2 barunya tanpa alasan kukuh

4- tgk keadaan phone dan segala profile online seperti fb/myspace/tagged (planet romeo/manjam, apatah lagi). Jikalau dia terlalu berahsia, tanak bagi kita tgk sapa fren list dia dan juga hide kita dr tgk profile dia, maknanya mmg ada something wrong. Tak perlu kita nk check sms atau mms dlm phone dia. Cukup sekadar kita tau phone dia dalam mode silent or not masa ngan kita. Dan adakah ada sms bertalu2 masuk after midnite. Jika ada, mmg dia curang

5-trust ur best friends more than ur partner sbb biasanya best friends akan bercakap perkara benar walaupun pahit (unless kalo best friends kita jenis suka caras org punya, tak kira)

Tuesday, July 19, 2011

SELAMAT ULANGTAHUN


SELAMAT ULANGTAHUN YANG KE 29

Friday, July 15, 2011

LARRY CROWNE


PATUT TENGOK MOVIE NI. BEST GILERR!!!!

SAYA BAGI 4 BINTANG DARIPADA 5 BINTANG