Monday, June 06, 2011

TERLUPA UNTUK BERSYUKUR

Kita selalunya terlupa untuk merujuk balik term and condition dalam offer letter. Sebaliknya, kita terus signed tanpa membaca dengan teliti, tentang hak kita sebagai pekerja, hak majikan dan juga lain.

Saya bukan racist, cuma saya lebih suka sekiranya kita bersatu sebagai muslim. Banyak org cina, india dan bangsa lain, beragama islam dan kalau kita bersatu sebagai muslim, pasti benda ini tidak terjadi.

Lagi satu, saya ingin bertanya, kenapa kita tidak mengamalkan konsep bersyukur? Mungkin syarikat tersebut indah khabar dari rupa tapi saya rasa hujah yang diutarakan tidak profesional. Saya hairan, dalam masa yang sama, kita circulate info pasal keagamaan, pasal menjadi muslim yang baik, pasal menambahkan iman tapi apa yang kita lakukan ini adalah sebaliknya.

Saya bukanlah alim ulama, tapi iman senipis kulit bawang saja. Kita sebagai profesional, hendaklah meneliti isu ini secara bijak. Selagi syarikat itu tidak melanggar undang2 buruh malaysia, selagi itu tiada kesalahan. Hanya perasaan tidak puas hati, disebabkan kehendak kita tidak dipenuhi. Mungkin, tuan2 semua dpt peluang lebih baik, jadi pergilah ke sana. Biarlah mereka yang masih muda dan hijau ini mencuba nasib, mencari rezeki dan menimba pengalaman di kencana.

Bila sudah dpt tawaran yang lebih bagus, pergila ke tempat lain pula. Itu lumrah manusia yang bekerja. Lebih2 lagi dlm industri oil and gas ni, lompat sana sini adalah biasa.

No comments: