Tuesday, May 24, 2011

Offer Letter - Scam @ Betul

saya ingin suarakan satu pandangan

saya tidak faham kenapa anak-anak muda kita terlalu ghairah untuk bekerja di luar negara. saya paham, bahawa masa muda adalah untuk mengumpul kekayaan kerana kita mungkin ada perancangan untuk berumah tangga, membela keluarga dan lain2 lagi keperluan persendirian.

tapi janganlah terlalu mudah percaya dengan tawaran pekerjaan melalui internet dan email yang dihantar padahal tidak pernah dipohon dan mungkin tidak pernah juga meng-upload resume di website pekerjaan luar negara.

tidakkah terdetik yang, ianya nampak sangat meragukan dan urusan yang dilakukan terlalu mudah ? padahal untuk apply visitor visa pun prosedur nya agak ketat, apatah lagi kalo working visa untuk bekerja di satu2 negara di luar malaysia. memang ketat dan melecehkan. yang pastinya, tanpa pembayaran pendahuluan yang melampau. hanya pembayaran pemprosesan yang minimal yang dikenakan oleh embassy. tidak ketinggalan, sesi interview akan dibuat di kedutaan negara tersebut di malaysia, sebelum mereka boleh meluluskan apa2 permohonan untuk visa atau working permit.

tolong dan tolonglah berhati-hati dan buatlah sedikit penyelidikan. tanya kedutaan negara tersebut di malaysia. just give them a call and ask them info about the recruitment, sama ada betul atau palsu.

No comments: