Wednesday, July 04, 2007

TIADANYA CINTA DI DALAM ADANYA CINTA

Aku bingung dengannya. Aku keliru dengannya. Aku tidak faham. Mengapakah aku selalu bertemu dengan mereka yang suka membuat aku ternanti-nanti dan sengaja membiarkan aku tergantung tak bertali. Katanya mahu tapi tidak bersungguh-sungguh, Katanya rindu tapi payah untuk bertemu. Katanya sayang tapi selalu tidak pedulikan aku. Katanya cinta tapi hanya di bibir saja.

Memang senang melafazkan cinta tapi sukar untuk dilaksanakan. Hanya kata manis sebagai permainan di bibir. Sebagai penyedap dan penenang hati yang kecamuk. Hanya untuk aku, berasa selesa dan lega. Walhal, ianya sentiasa meresahkanku.

Bagiku, apa yang dilafazkan haruslah ditunjukkan. Bukan hanya lafaz kosong semata-mata untuk mewujudkan suasana romantis. Kata-kata itu yang bisa membuatkanku terperangkap antara cinta dan berahi. Susah.

Jika begini jadinya, tidak perlu aku beria-ia. Jika mahu, katakan mahu. Jika tidak, hanya perlu katakan tidak. Aku dapat menerimanya dengan hati terbuka. Mungkin ada sedikit kecewa tapi itulah kehidupan. Buat apa disedihkan perkara yang tidak bisa jadi kenyataan.

Ini bukanlah kali pertama. Sudah berulangkali. Dan aku sudah letih. Aku bosan untuk bercinta lagi. Adakah cinta ada ruang untukku. Semua yang terjadi tidak seperti yang aku harapkan. Makin dikejar, makin jauh ia berlari. Bila tidak dipedulikan, tiba-tiba saja datang menjelma. Sengaja mahu menguji kesabaran dan ketabahanku.

Aku tahu, masing-masing sibuk dengan kerjaya. Tapi, tiadakah ruang dan masa untukku. Bukan kupinta, seluruh waktunya. Cukupla sekadar bertemu mata. Tapi, ianya begitu sukar. Walaupun aku sanggup ke tempatnya, namun dia tetap tidak punya waktu untukku. Aku hairan. Di mana rindunya ? Di mana cintanya ? Di mana sayangnya ?

Aku sabar menanti si dia pulang dari outstation dan amat berharap untuk bertemunya. Inginku lepaskan rindu, mendengar suaranya, menatap wajahnya dan berada dalam dakapannya. Tapi, aku hampa. Walaupun setelah pulang dari outstation, dia masih tidak punya masa untukku. Masih juga sibuk. Betul, telefon sebagi pengganti tapi tidak sama rasanya. Aku ingin melihat dirinya di depan mataku dan merasai kehadirannya di sisiku.

Penantianku sia-sia. Penantian itu memenatkan. Aku berasa kecewa dan terkilan. Kenapa dia tidak bisa melakukannya untukku. Aku juga ada outstation. Balik saja dari outstation, dia adalah orang pertama yang aku ingin ketemu. Katanya rindu ingin bertemu. Berlari-lari aku ke tempatnya. Aku sanggup luangkan masa untuknya dan lupakan perkara-perkara lain. Tapi, aku hampa sebab dia sentiasa sibuk. Padahal, aku sudah memberitahunya yang aku akan pulang dari outstation dan ingin bertemunya. Jadi, apakah erti kata rindunya, jika tidak bisa bertemu.

Minggu depan, aku akan outstation lagi untuk 2 minggu. Dan tak akan ketemunya selama 2 minggu. Jadi aku teringin sangat bertemu dirinya sebelum outstation. Ku nyatakan keinginanku padanya tapi jawapan yang sama aku terima. Sibuk. Aku sendiri tidak faham kesibukkannya. Adakah betul-betul sibuk atau sengaja mengelakkan diri dariku. Jikalau si dia sudah tak inginkanku, katakan saja. Aku tidak akan marah atau sedih. Lagi bagus berterus terang dari berselindung. Pabila ditanya, jawapan yang sama aku terima. “I like you and want you and miss you.” Tapi, kenapakah perkataan tidak sama dengan perbuatan. Aku sudah bosan dan letih. Sengaja menyiksa gelora hati ini. Lepaskan saja aku, jika tidak mahu.

Memang cinta tidak pernah percayakan aku. Sentiasa lari dariku. Cinta, tolonglah aku. Temukan aku dengan dia yang menyayangiku dan menghargaiku sesungguhnya. Cinta, jangan benci diriku kerana kesangsian ini. Cinta, fahamilah aku. Aku begitu menginginkanmu tapi mengapakah persinggahanmu hanya sementara. Adakah aku tidak layak untukmu. Mereka yang tidak percaya padamu, kau tetap berikan cahayamu. Tapi, mengapa tidak aku. Aku percaya padamu tapi kau meraguiku.

Kuserik dengan dia. Aku ingin lupakan dia. Walaupun katanya, aku di takhta teratas tapi hakikatnya aku di tangga yang terbawah.

5 comments:

Anonymous said...

sumthing that i quote from a love poem. the writer's name is Kumar.

True love is a mountain that is hard to scale,
true love in our life is a never ending tale,
smile that you got to feel love in your life,
don't try to kill that feeling with the knife.

True love is a feeling that will never die,
if you try to kill,that's when you start to cry,
when you let the true love in your heart to live,
you'll realize the amount of happiness it can give.

Anonymous said...

but, love hurt. sex, never

Anonymous said...

Memang macam tu nots, mak recently pun terkena benda yang sama,whatelse kita leh buat, lari dari opis,balik bilik dan nangis..vley?

Arieca Soul said...

let bygone be bygone... cr sajo yg br... jgn pts asa...



Cinta

Biar saja ada

Yang terjadi biar saja terjadi

Bagai manapun hidup

Memang hanya cerita

Cerita tentang meninggalkan dengan ditinggalkan

Cinta.....

Anonymous said...

yes, bygone mmg dah bygone tapi aku takkan lari masuk bilik dan nanges...tadek pekdahnya

baik aku cari lain je