Tuesday, July 11, 2006

TRIP TO LAWAS - PART 1

GOOD MORNING YUOL!!!!!

Hari ini kita bersiaran langsung lagi. Eh, silap...siaran tertunda la. Sebab citer ini sudah past tense bukan lagi present tense. Kalo future tense, sah2la dah jadi mcm kartun doraemon, ada mesin masa boleh travelling thru time. Tapi, sekarang ni ada kereta kancil je, tak mampulah nak travel thru time. Kompem la terelai satu2 badan kancil yang comel dan cute tu.


tetap nak posing ngan dorayaki kan ?

Enuff dgn merepek, kita terus persilakan ahli2 rombongan kali ini. Dari kiri ke kanan, Azwan, Sya, Len, Syai dan Ai sendiri. Balik2 muka korg jugak. Tade muka lain ke nak tunjuk ? Bosan dah, org sama je. Tapi, nak buat camne...inilah geng2 weol di KK ni. Geng huha, geng seronok2, geng berlibur, kami berlima la org nyer. Semua comel2, cute2, cantik2 dan hensem2. Ini pujian atau kejian ? Apapun, weol menerima dengan hati terbuka.

Photobucket - Video and Image Hosting
dari kiri ke kanan, Azwan, Sya, Len, Syai & Izzu

Nampak gambar di atas ? Kalo tak nampak, sila la pakai sunglasses. Tak nampak jugak, sila la tutup mata. Nampak tak ? Kalo tak nampak jugak, yuol bunuh diri jela. Motif, tak nampak tapi tetap nak melayari internet ? Kali ini, weol bersiaran dari sempadan Sabah. Yes, sempadan Sabah. Kalo yuol baca tajuk entry ni, yuol akan tahu, di mana destinasi pelancongan weol pada kali ini. Sebagai menyahut seruan kerajaan agar melancong dalam negara saja, weol telah bersepakat untuk melawat Lawas & Sipitang pada ahad lepas. Untuk pengetahuan yuol, Lawas adalah satu daerah kecil yang terletak dalam negeri Sarawak yang bersempadan dengan negara Brunei manakala Sipitang pula adalah daerah yang bersempadan dengan Lawas yang terletak dalam negeri Sabah. Dalam ayat mudahnya, Lawas ni terletak di tengah2 antara negara Brunei dan Sipitang. Kiranya, trip kali ini adalah trip interstate la. Itu yang weol bergambar di papan tanda ni. Sebagai batu tanda yang weol sudah sampai di sempadan Sabah dan nak masuk Sarawak pulak.

Photobucket - Video and Image Hosting
bersama abg imigresen

Tapi, bukan senang2 nak masuk Sarawak ni. Yuol yang dari Sabah, kena ada passport kalo nak masuk Sarawak. Ala2, macam passport la tapi ini passport domestic je bukan international. Memang itu prosedurnya. Kalo dari semenanjung nak masuk Sabah & Sarawak, mmg kena guna passport yang valid sampai 3 bulan. Lepas tu, yuol kenala renew passport yuol. Kalo tak, harusla dicop sebagai pendatang asing walaupun yuol warganegara Malaysia. Sama juga keadaannya kalo yuol dari Sarawak nak masuk ke Sabah pun, kena ada passport jugak. Tapi, kalo yuol dari Sabah & Sarawak nak masuk Semenanjung, tak payah pakai passport pulak. Keji kan ? Sgt tak adil. Tapi, maybe imigresen ada reason yang tersendiri. Lagipun, Sabah & Sarawak ni, sgt mudah utk di tresspassing. Lebih2 lagi, orang2 dari Indonesia & Filipina. Banyak sgt bangsa2 diorg kat sini, so maybe ini adalah satu cara nak kawal kemasukan pendatang haram.

Senang je prosedurnya. yuol sampai di post kawalan imigresen, yuol kena tunjukkan ic yuol. Pastu yuol akan ditanya apakah tujuan yuol nak masuk Sarawak. Lepas pegawai imigresen puas hati ngan jawapan yuol, yuol akan diberi satu kad untuk yuol isi. Lepas tu, kad itu akan dicop and yuol dapatlah masuk ke Sarawak. Itulah passport yuol dan validity nyer adalah 3 bulan. Yuol jangan hilangkan kad ni. Kad ini juga penting, umpama ic githu.

Photobucket - Video and Image Hosting
sek. men. merapok yang dikelilingi bukit bukau dan hutan belantara

Dah dapat passport, weol teruskan perjalanan ke Lawas. Tapi, dari pintu sempadan nak ke pekan Lawas mengambil masa lebih kurang sejam. Jalan nak ke Lawas ni, merentasi bukit bukau dan hutan yang telah diterokai. Kepadatan penduduk yang rendah sebab semuanya tinggal berselerak dan rata2 tinggal di kawasan tepi sungai. Tapi, sgt cantik kawasan ni sebab masih lagi dikelilingi oleh panorama hijau. Sebahagian tanahnya pula sudah menjadi ladang kelapa sawit.

Melalut pulak...weol teruskan perjalanan "cuti2 malaysia" ni. Tup Tup Tup, teringat kat si Amy yang mengajar di Sek. Men. Merapok. Sekolah ini terletak 3km dari pintu sempadan dan lebih kurang 27km dari pekan Lawas. Alang2, weol nak ke Lawas, weol pun singgahla ke sekolah ni, nak jumpa Amy. Sudah lebih setengah tahun, Amy mengajar di sekolah ni selepas posting. Cantik kan sekolah ni. Ala2 dikelilingi bukit-bukau menghijau. Landskap simple je. Sekolah ni pun baru lagi. Kata Amy, sekolah ni, merupakan sekolah kerajaan paling mahal di Sarawak. Bayangkan, tengah2 hutan ada sekolah yang semua bilik darjah ada aircond, semua bilik guru ada aircond (toilet ai tak taula), pastu ada kuarters guru yang ala2, design macam apartment, pastu ada banglow dua tingkat utk pengetua dan penolong2 pengetua. Pastu dengan surau yang cantik. Memang grand la sekolah ni. Maybe ini semua tarikan kerajaan untuk guru2 agar lebih sukarela berkhidmat di kawasan pedalaman.

Photobucket - Video and Image Hosting
pemandangan berlatarbelakangkan surau dan penginapan guru

Amy jugak ckp, dalam sebulan...canmpur basic+elaun itu+elaun ini, dia boleh dapat gaji sampai RM3000++. Banyak tu !!!! Just jadi guru sekolah menengah. Lagipun, dok kat kawasan pedalaman, tade nak beli apa2 pun. Sah2la Amy takkan KAWEN dalam masa terdekat ni (kawen ke dia?). Lagi la banyak duit dpt simpan. Simpan ke ? Ala2 every month balik KL, twice a week turun KK pastu kekwat taknak tido umah ai yang buruk ni, tido hotel katanya. Ai pun tumpang2 mrasa la, tido hotel sebab meneman Amy cikcur di KK. Pastu, makan, minum, clubbing, semuanya ditanngung oleh Amy. Memang meriah. Ala2, jadi parasit. Ai taknak tapi Amy offer, ai pun ok sajork.

Photobucket - Video and Image Hosting
ahli rombongan bersama amy, guru sekolah merapok
mana amy ? amy di kiri sekali...


Borak2 ngan Amy sampai tak sedar masa semakin pantas berlalu. Jam sudah pun 1.30 petang. Len pun sudah merungut2 lapar. Sha pun sama, merengek2 lapar. Weol yang diva bertiga, menten je kenyang lagi, ala2 berangan diet. Makan sekeping cheese sehari. Opps, sorry Apau, ai mencuri rahsia diet you. Tapi, takpela kan. Share2, masing2 dapat manfaat. Tapi, dapat manfaat ke, kalo pengsan lepas 2 hari tak makan2 apa, makan cheese sajork.

Weol teruskan perjalanan ke pekan Lawas. Panas sungguh hari ini. Weol berpeluh dalam kereta walaupun air-cond sudah full blast. Haih, ni mesti sbb Syai berembak non-stop last week. Ala2, nak lepas gian sebelum berambus dr KK ni. Berembak ngan sapa, tatau ? Tapi menten berdua2an di tepian jalan di tengah malam sambil main cuit2, cucuk2, nangis2, feeling2. Matila org keningau. Eh, silap...tambunan. Nak tau sapa org tu, mrasa melaco di tepi jalan.

Sebelum sampai ke center of Lawas, weol berenti rehat di taman bunga. Indah sgt taman bunga ni. Lebih2 lagi, dengan segala macam permainan yang ada, weol terasa mcm kanak2 riang. Happy sgt weol. Sambil2 tu, menghirup udara segar dan panas di sini. Untuk pengetahuan yuol, bermula dari pos kawalan imigresen sampailah ke pinggir pekan Lawas, Maxis tiada liputan. Hanya Celcom yang mempunyai liputan bagus. Digi pun adalah lite2. Maxis hampeh!!! Ala2 terlindung di balik bukit je, trus tiada line. Sgt choi. Tapi sesampai je, ke pekan Lawas...hp ai berbunyi non-stop. Banyak betul sms yang masuk. FULL BAR lagi tu!!! Kalo tak, harus ai tukar provider lain je. Mujurlah ai setia ngan MAXIS. Susah senang bersama.

Photobucket - Video and Image Hosting
maharaja bersama ketua dayang dan diapit oleh biduanda berdua

Sebab banyak sgt permainan kat sini, semua weol try. Dari besi panjat2, gelongsor sampailah ke buaian. Nak main jongkang-jongket, rosak la pulak. Choi!!! Tapi, tadela main betul2. Just sebagai background gambar jelah. Mrasa tengok gambar2 kitorg ala2 macam kanak2 tadika je. Siap ada tempat BBQ lagi, kat taman bunga ni. Mujurla weol tak sempat main masak2 kat KFC kat situ. Sbb si Sya nak makan KFC. Hampeh je, datang jauh2 dr KK, last2 melantak KFC gak sebagai lunch.

Photobucket - Video and Image Hosting
mari bermain panjat-panjat


Photobucket - Video and Image Hosting
posing macho di gelongsor


Photobucket - Video and Image Hosting
semua nak join jugakla, posing kat gelongsor ni


Photobucket - Video and Image Hosting
posing tepi sungai pulak


Nampak je KFC, trus si Sya ni cari parking dan cepat2 ke KFC. Lapar yang amat katanya. Semalam kuar dating, pakwe dia takmo belanja KFC. Kempunan la perempuan ni. Tu yang nak lepas geram, nak makan KFC kat Lawas. Tapi, kalo dah pakwe yuol takmo belanja KFC, paham2 jelah apa maksud tersirat. Pakwe yuol suruh diet la tu. Mrasa, tido malam pun termimpikan KFC. Ala2, sudah jauh di negeri orang ni, apa lagi melantak sepuas2nya. Tapi, KFC ni sgt choi. Masa tu jugakla aircond rosak dan tiada bekalan air. Mrasa pasang kipas berdiri je dlm KFC tu. Tapi sbb masing2 dah lapar, lahap jela apa yang ada depan mata.

Dah kenyang, masa utk shop shop pulak. Sebab kenyang lagi, malas nak jauh. Pergi je pasaraya kecik kat sebelah KFC ni. Apa lagi, sah2la semua pantang kan bila nampak kedai, semua nak borong. Kalo boleh, ngan tokey2 kedai pun mau borong sekali. Ooops, tokey kedai tak cando, so tak jadi nak angkut bawak balik. tapi, diorg berempat ni, sempatla beli sunglasses kat pasaraya ni.Ai taknak beli, sbb ai tak pakai contact lens hari ni, so lecehla nak pakai sunglasses. Ala2 rabun, lagi mau berangan pakai sunglasses tanpa pakai contact lens. Elokla, lepas tu, semua tiang aku langgar. Silap2 hari bulan, jalan2 terus masuk longkang. Dahla longkang sama dalam mcm sungai.

Tapi, mana boleh tak shopping kan. Ai pun terbeli 2 helai t-shirt. Matilah, kena puasa seminggu, minggu depan. Lari budget katanya. Tamak lagi, nak beli sampai dua. Satu cukupla...tapi ai berpikiran positive. Sebab ai dah lama tak shopping (almost 8 months) dan kontrak ai kat Sabah ni pun akan abis next week, so tade salahnya ai shopping lite2. So, ai terus lega walhal dalam kepala otak ni, ligat dok pikir nak shopping lagi ahad depan, kat Gaya Street, nak beli buah tangan utk adik beradik dan family.

Lepas shopping, perut pun dah rasa ringan, weol jalan2 la pusing2 pekan Lawas ni. Memang cantik dan bersih Lawas ni. Better than KK. Walaupun KK ni bandaraya tapi kotor. Tapi tak semua tempat la. Senang je nak cam kawasan yang kotor. Mana ada penempatan org pilipina, kat situlah kawasan yang paling kotor. Bukan nak judgemental ke hapa, tapi memang realiti. Diorg ni, dahla suka buat rumah atas air, pastu air tu bertakung je kat area kawasan diorg, air tu tak mengalir ke mana2. Jadi, yuol paham2 jela kan...bila berak kencing segala...sah2la makin lama makin kotor air kat kawasan penempatan diorg tu. Dengan ayat jahatnya, ala2, macam berumah atas kawasan takungan kumbahan. Camtula lebih kurangnya. Pastu, org pilipina ni pulak, suka sgt meludah merata2. Tak kira tua muda, kecik besar, laki pompuan, semua sama je. Pengotor sangat. Pastu dengan diorg ni yang perangai jahat2, suka mencopet, merampok dan segala macam perbuatan mencuri.

Tapi, bukan semua org pilipina macam tu. Ada yang elok, macam Jericho Rosales tu, cando lagi. Yang pilipinos yang perangai cam sial ni, biasanya yang masuk secara haram. Orang sabah panggil mereka ni, pilak. Kiranya itu perkataan kejian utk mereka. Jadi, jangan sesekali yuol panggil org, pilak kalo kat Sabah ni. Silap2 haribulan, mau yuol kena penampar free, kalo org yang yuol panggil tu, memang pilak. Tapi, nak buat camne... Sabah ni, terlalu dekat ngan pilipina. Jadi memang senang la diorg nak masuk Malaysia. Kalo kat semenanjung, kita dibanjiri ngan Indon tapi di Sabah ni banjiri pilipinos dan timor lestenian (betul ke, sebutan tu ? lantaklah)


BERSAMBUNG DALAM PART 2

9 comments:

Anonymous said...

tatkala i tgh menikmati nescafe, terbukak jer pic u yg tgh pose macho kat gelongsor tu....terus terpancut segala nescafe dlm mulut i..ayo ayo nots salah pose macho tuh (ala2 i pon tk tau..chihihi)...tu mcm pose get ready nak kena ciktot jer...apapon ko ttp vogue the vast...tk carut yer (ikhlas dlm hati..mulut jer bunyi cam carut lite2)..jgn la marah nots..

izzu said...

keji je posisi nak kena ciktot. ada sapa nak try berciktot ? ai skrg top. nak cr yg muskul tp bottom, ada ?

Anonymous said...

mcm pernah ku dengar statement tuh...hhmmm top forever katanya..*matilamaktipah....kellas ko skang, tukar jadi ke top syiakk udah nya kat sabah ya..boleh syiakk bah...sikda kamek nganok..ayo2 bahasa apa aku ckp nih..mama izzu la ajar neh

not available said...

kekekekee... merasa ai kena caruts ratu besar~ motif????


to be continue~!~!

izzu said...

yes, carutzz mesti ada. deja, ko top ke ? bukan skrg ko dah jadi pure bottom ke ?

fiebie Danielle De la Rossa said...

hanjeng,motieff i bottom, hello, i nak kuar kan list i ni sapa yg i ernah ciktot, *sambil memngunyah sendayu tinggi untuk kemantapan diranjang...banyak iye..deja pun i ernah ciktot..opsss*matilamaksenah!

izzu said...

hayoo, kelles lespab berleluasa

not available said...

ai tak lespap... ai cume leh bertukar2...*ttba*
kalo jumpa budak cute, ai ciktot, kalo jumpa cikki ai taste, i tukar fokey,vley?

izzu said...

kelles, u macam siput babi la, boleh tukar2 alat kelamin sesuka hati