Monday, March 03, 2008

MY NEW ROUTINE UNTIL APRIL : PART TIME CLASS - SAFETY AND HEALTH OFFICER

Sekarang ni, aku bagaikan bekerja 7 hari seminggu. Monday to Friday, 830am to 530pm, aku kena datang opis. Then, Saturday and Sunday, 830am to 600pm, aku kena ke NIOSH, Bangi untuk class part time aku ni. Lagipun, class ni memang aku yang request ngan boss dan boss approved. Pilihan aku sendiri. So, aku kena kuatkan hati dan tabahkan semangat. Ini semua untuk kebaikan aku gak di masa depan nanti. Untuk career progression aku gak.


TENGAH TAKE 5 MINUTES BREAK

Almost 2 bulan aku dalam class ni. Dah complete 2 module pun. Starting last Sunday, dah masuk module 3. Thank God, module 2 dah habis. Module 2 is basically about law and lesgislation. Pening kepala baca akta-akta ni. Tapi, kalo nak jadi safety and health officer yang bagus, all the OSHA dan FMA law, sepatutnya semua ada dalam kepala. Just at your fingertips. So, tinggal lagi dua module. Module 3 and Module 4. Target abis class, by mid of April. So, dah tak lama. Then kena study dan prepare for exam.

STANDING AT THE FRONT DOOR OF NIOSH

Then, I can have back my own sweet weekend and my happening Friday night. Although I pergi class ni every weekend, I still cant let go my night life. As a result, always late to the class and easily fall asleep in da class. All of my classmate, marked me as a "kaki tido" and using me as a benchmark. They said, if I tak tido langsung masa class, maknanya the lecturer/presenter is very good. If not, I will fall asleep easily throughout da class. Dah jadi macam tu la pulak. Keji betul diorang ni. But I cannot help it. Kalo lecturer tu membosankan, sapa-sapa pun akan jadi bosan dan lastly, mula buat gaya berzikir. Tersengguk-sengguk. Kalo lecturer tu best, pandai tarik attention student, a lil bit injection of humour sense, of coz the class tak bosan. Ini class dewasa. Bukan class untuk budak-budak sekolah atau pun student universiti. So, approach tu lain. Must know how to handle the adult in matured way.


REGISTRATION COUNTER


But, all the trainer/lecturer/presenter are very good. Semuanya knowledgeable. Memang tak rugi aku amik class ni. So, aku cuba berazam untuk fokus dalam class ni. Lupkan sekejap night life. Abis class, leh sambung balik kan. Aku dah tak larat. Time weekend siang, aku ke kelas. Bila time malam weekend, aku buat aktiviti night life aku. Exhausted sangat. Tapi, aku enjoy life aku. Cuma sekarang ni, mulai minggu depan, aku akan tahankan diri aku untuk tidak menghadiri apa-apa aktiviti malam selepas jam 12 tgh malam, selagi class safety and health officer aku ni belum tamat. Tapi, still ada pengecualian. Sekiranya, ada event-event tertentu yang membuatkan aku akan rasa menyesal jika tak pergi....so, aku akan membenarkan diri aku sendiri, join the event. Mana boleh lepaskan peluang keemasan ini.


No comments: