Sunday, March 18, 2007

6 THINGS YOU DONT KNOW ABOUT ME - PART 2

Kedua : EPILEPSI & THALESEMIA

Epilepsi merupakan satu episod ngeri dalam kehidupanku. Aku sendiri tidak mengingati bilakah kali pertama aku diserang epilepsi. Menurut cerita ibuku, epilepsi menyerang diriku pada kali pertama ketika aku berumur 3 tahun. Demam panas yang amat kuat telah menyebabkan epilepsy. Kedua ibu bapaku panik pada kali pertama itu. Sementelahan pula, aku merupakan anak sulung. Mujurlah ibuku bertindak pantas dengan menyuakan sudu yang berbalut tuala basah ke dalam mulutku untuk mengelakkan kecederaan lain. Mengikut kata doktor, gigitan pesakit epilepsi sangat kuat dan bisa membuatkan lidah terputus.

Epilepsi ini berterusan sehinggalah aku berusia 10 tahun. Apabila sahaja aku demam panas yang agak kuat, epilepsi akan mula menyerang. Aku amat bertuah kerana mempunyai ibu bapa yang amat menyayangiku dan sanggup bersengkang mata menjaga diriku yang sakit. Cerita ibuku lagi, akulah satu-satunya anak yang sentiasa sakit ketika kecil.

Air tulang belakangku juga telah diambil untuk diuji oleh doktor ketika aku berumur 6 tahun. Pada mulanya, arwah datukku tidak bersetuju dengan perkara tersebut. Namun disebabkan kekerapan aku diserang epilepsi makin bertambah, arwah datukku memberikan persetujuan. Mungkin sayangnya arwah datukku kepada cucunya yang sulung menyebabkan dia berbelah bahagi untuk membuat keputusan. Hasil keputusan ujian tersebut adalah negatif. Ternyata, tiada kuman yang menjangkiti otakku.

Walaupun begitu, aku dibekalkan dengan pelbagai jenis ubatan yang perlu diambil secara berkala untuk mengelakkan serangan epilepsi. Dengan kuasa dariNya, epilepsi itu semakin jarang menyerang. Dan di usia 10 tahun, doctor mengesahkan yang aku bebas dari epilepsi. Aku amat gembira kerana tidak perlu lagi mengambil ubat-ubat tersebut. Aku yakin, epilepsi itu akan hilang sama sekali.

Telahanku ternyata meleset. Epilepsi itu datang lagi pada semester kedua pengajianku di universiti, ketika aku berumur 19 tahun. Bukan sekali, malahan 3 kali, sepanjang au di universiti. Semuanya berpunca daripada demam panas yang sangat teruk. Mujurlah aku mempunyai teman-teman rapat yang sudi membantuku. Aku sangat berterima kasih.

Melalui pembacaan, barulah aku tahu bahawa epilepsi tidak akan hilang. Ia pasti akan berulang sekiranya si penghidap diserang demam panas yang sangat teruk. Dari detik itu, aku sentiasa berjaga-jaga. Jika aku terasa ingin demam, cepat-cepat aku membuat langkah pencegahan untuk mengelakannya dari menjadi lebih teruk.

Alhamdulillah, epilepsi tidak lagi datang. Namun, aku hanya mampu menarik separuh nafas lega. Aku harus sentiasa berhati-hati dan beringat-ingat. Dalam tempoh aku dirawat di hospital semasa aku masih kanak-kanak, aku juga didapati mempunyai thalesemia minor. Maknanya, aku adalah pembawa. Sekali lagi, aku harus berhati-hati agar tidak bertemu jodoh dengan sesama pembawa. Dikhuatiri, zuriatku akan mendapat thalesemia major dan menjadi penghidap.

No comments: