Friday, March 09, 2007

MONOLOG "TENTANG CINTA" - PART 2

Selepas lebih 7 tahun, rasa itu datang lagi. Rasa ingin dimilikki dan memilikki. Rasa ingin disayangi dan dicintai. Sudah pasti bukan orang yang sama kerana masing-masing sudah punyai haluan tersendiri. Hadirnya insan baru, memberikanku pengharapan baru.

Si dia hadir, ketika aku betul-betul memerlukan seseorang untuk mengisi kekosongan hati ini. Pencarian ini tidak pernah berakhir dari dulu. Mungkin ini merupakan noktah kepada pencarian ini. Si dia hanyalah insan biasa. Bukannya orang berada dan juga berkedudukan tinggi. Hanya sederhana. Namun personalitinya membuatkan aku tertarik. Si dia membuatkan aku bahagia dan memberikanku rasa ingin dimilikki. Perasaan dimilikki dan memilikki sangat indah. Indah sehinggakan aku terawang-awang dan rasa ini sukar untuk diungkapkan.

Namun, aku tidak ingin terburu-buru atau terlalu berharap. Pengalaman lalu telah mengajarku. Banyak percubaan sebelum ini tersungkur di tengah jalan. Jadi, aku lebih berhati-hati dalam menilai sesuatu perhubungan yang bakal diteruskan. Sama ada serasi atau pun tidak. Semuanya masih di peringkat percubaan. Bagiku, biarlah berhati-hati daripada kecewa di kemudian hari. Sebulan atau dua bulan, masih belum cukup untuk mengenal hati budi dan membuat sebarang penilaian.

Aku hanya menikmati perhubungan ini sebaik mungkin. Meneruskan rasa gembira dan rasa dimilikki. Dan aku akan sentiasa berfikiran positif. Sedaya upaya akan aku fahami si dia dan sebaliknya. Mungkin dia untukku dan mungkin juga tidak, Namun, aku harus berani mengambil peluang. Hidup ini umpama satu perjudian. Jika menang, teruskan kehidupan dengan rasa puas dan nikmatinya dengan kegembiraan. Jika tewas, hadapinya dengan tabah dan berusaha untuk berjaya di lain percubaan.

ADA SMS DARI SI DIA!!! Monolog ini harus berhenti di sini. Si dia lagi penting daripada segalanya. Bukanlah bermaksud aku menolak ke tepi prinsipku tapi aku harus mengatur kembali keutamaan dan kepentinganku. Bagi aku, setiap insan yang berada di sekelilingku dan dalam kehidupanku adalah mereka yang penting dan istimewa. Merekalah yang menyokongku dan mengajarku tentang erti kehidupan. Namun, mereka semua masih tidak bisa untuk memberikanku rasa ini. Rasa ini sungguh indah dan tidak luak walaupun dinikmati berulangkali. Hanya si dia yang bisa melakukannya

Permisi dulu. Aku harus membalas sms si dia.

No comments: