Sunday, March 18, 2007

6 THINGS YOU DONT KNOW ABOUT ME - PART 4

Keempat : SABAH

Sabah, salah satu negeri di Malaysia. Memang jaraknya sangat jauh dari Kelantan, kampung halamanku. Namun, aku sanggup ke sana untuk membuat internship ketika di tahun akhir pengajianku di universiti.

Aku ke sana semata-mata kerana dia, insan bernama W. W merupakan rakan satu universiti. Dia merupakan kawanku yang paling rapat semasa di semester pertama pengajianku di universiti. Sangat-sangat rapat. Ke mana-mana sahaja pasti bersama. Namun disebabkan satu situasi dan perbezaan pendapat, kami membawa haluan berbeza. Tiada lagi gelak tawa macam dulu dan semuanya berbeza.

Apabila dia tamat pengajian, dia kembali ke kampung halamannya di Sabah. Kami langsung terputus hubungan. Apabila sampai masanya untuk aku menbuat internship, aku sengaja memilih untuk ke Sabah. Aku ingin sekali berjumpa dengan W. Walaupun, kami jarang bertegur sapa selepas situasi itu, namun aku masih berharap agar semuanya kembali seperti dahulu. Dengan sebab itulah, aku nekad membuat keputusan untuk ke Sabah. Aku berharap agar dapat dibuka satu lembaran baru.

Selama 8 bulan aku di sana, memang sangat menyeronokkan. Aku mengunakan sepenuh masa yang ada untuk menyambung balik apa yang sudah tertinggal. Kami menghabiskan masa bersama-sama dengan pelbagai aktiviti. Memang menggembirakan. Dari situ, aku dapat mengenali W dengan lebih mendalam. Memang berbaloi, aku ke sana.

W adalah seorang yang sangat berkarisma. Personalitinya yang menarik membuatkan aku tertarik. Dia adalah seorang yang suka merendah diri dan jauh sekali untuk berbangga-bangga. Berpakaian kemas, membuatkan dia nampak segak. Walaupun dia sentiasa menunjukkan muka serius, pada hakikatnya dia adalah seorang yang sangat melucukan. Katanya, muka serius penting untuk membuatkan orang rasa gerun dan mewujudkan rasa hormat keoada dirinya. Tetapi, sepanjang aku mengenalinya, muka kelakar dan lawak yang selalu ditunjukkan di depanku.

Dia juga adalah seorang yang baik dan mengambil berat setiap kawan-kawannya. Aku juga tidak terkecuali. Ketika di Sabah, aku merasakan bagai mendapat perlindungan darinya. Walaupun kami sebaya, namun pemikirannya jauh lagi matang dariku. Gayanya yang matang itulah membuatkan aku berasa selamat dan selesa.

Dalam diam, aku tertarik dengan W. Dan aku berasakan aku mahu lebih dari seorang kawan. Hanya kawan tidak mencukupi. Aku tahu, tidak mungkin kawan akan menjadi kekasih. Jika ada peluang, mungkin peluangnya amat tipis. Aku tahu, ianya mustahil. Namun, aku tetap menyimpan perasaan ini dalam diam. Tidak bisa untuk aku luahkan kerana aku takut untuk berdepan dengan reaksinya. Aku tidak mahu situasi-situasi yang tidak menyenangkan berulang.

Bagiku, dia adalah insan yang paling sempurna di mataku. Tiada lagi cacat celanya. Tapi bisakah aku memilikinya. Aku berasakan sudah pasti, tidak. Memang aku sangat menginginkannya berlaku tapi aku harus realistik. Adakah dia mampu menerimaku lebih dari seorang kawan?

Sekembalinya aku ke Semenanjung, aku berfikir dengan sedalam-dalamnya. Aku nekad. Aku harus melupakannya. Aku tak mahu, perasaan ini membelenggu kehidupanku seharian. Aku mahu dia tahu perasaanku tapi aku tahu dia takkan dapat menerimanya. Jadi, aku tidak mahu berharap pada yang tidak pasti. Sudah letih aku bertepuk sebelah tangan. Tangan ini sudah pun longlai. Biarlah aku jadikan dia sejarah yang manis dalam kehidupanku. Aku tidak mahu lagi berpura-pura dan berharap. Realiti, datanglah padaku.

Sekarang, aku dalam proses melupakan W. Biarlah dia bahagia dengan kehidupannya. Aku tidak mahu mengganggunya lagi. Aku juga tidak mahu menyeksa diriku sendiri. Perasaan yang tidak terluah memang amat perit. Aku tahu, dia sedang bahagia dengan insan yang dia sukai. Aku doakan agar ianya berkekalan. Biarlah aku dengan cara dan kehidupanku. Terima kasih, kerana kau pernah menerimaku seadanya aku.

No comments: