Thursday, June 01, 2006

KISAH PENGANTIN : 1 HIDUP, 1 MATI

Begini ceritanya...

Tulisan ini awalnya ditulis dalam bahasa Cina. Kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris (kemudian ke dalam bahasa Indonesia).

Seorang guru sejarah melakukan kajian, dan tentu saja foto ini adalah NYATA dan benar-benar ada.

Berasal dari tahun 1920-an, dari sebuah desa di China. Umur sang gadis 17 tahun. Dia berasal dari keluarga yang berada dan kaya. Dengan kekuatan wang, dia berhasil mendapatkan lelaki idamannya.

Jejaka tersebut berumur 19 tahun, dan cukup popular di mata para gadis-gadis kerana ketampanannya. Mereka bertunang tetapi upacara pernikahan secara rasmi belum terlaksana kerana sang gadis meninggal akibat demam yang kuat, pada tahun 1922.

Sang jejaka tidak ingin menjalani ritual tradisional; menikah dengan orang yang telah mati, dan memutuskan untuk melarikan diri dan menjadi tentera. Tetapi, seperti telah disebutkan, sang gadis berasal dari keluarga yang kaya, dan anggota keluarganya berhasil membawa sang jejaka untuk kembali. Kemudiannya, sang jejaka dipaksa untuk menjalani ritual itu dengan menikahi gadis yang telah mati. Foto ini diambil pada tengah malam, ketika sang gadis telah mati selama 6 hari.

Mereka harus menyangga tubuh sang gadis dengan papan kayu, agar dapat berdiri dengan tegak. Perhatikan bahawa kaki sang gadis tidak menyentuh tanah secara penuh. Juga kelihatan 2 baris huruf Cina, yang mana, satu barisnya di tulis secara terbalik, yang dikatakan diperuntukkan bagi yang telah mati. Mereka mengatakan, jika anda menatap foto ini dalam tempoh yang lama dan jika sang gadis tersenyum balik kepada anda, hal buruk akan terjadi kepada anda. Ini kerana sang jejaka tidak ingin menjalani ritual tersebut. Namun, sang jejaka sangat miskin, dan tidak dapat melakukan apapun pada waktu itu.

Sang gadis sangat mencintainya, dan memaksanya untuk bertunangan. MENYERAMKAN??? Anda yang menentukan... Saya tidak berasa apa-apa ataupun melihat sang gadis tersenyum balik kepada saya...ANDA???

Mengikut sumber yg boleh dipercayai, gambar ini adalah original. Lihat pada muka pengantin perempuan. Kelihatan yang mata dan pipi perempuan itu jatuh, tanda sudah mati. Selain itu, mulut sang gadis juga terbuka sedikit. Itu biasa terjadi pada orang yang sudah mati kerana otot rahang sudah tidak berfungsi. Berbeza dengan pengantin lelaki, yang mukanya masih elok.

Kaki perempuan itu pun tidak menjejak tanah, kerana mereka menggunakan papan untuk mendirikan mayat tersebut. Macam mana mereka dirikan...masih menjadi misteri.

Photobucket - Video and Image Hosting

3 comments:

Anonymous said...

Your site is on top of my favourites - Great work I like it.
»

Anonymous said...

Nice! Where you get this guestbook? I want the same script.. Awesome content. thankyou.
»

Anonymous said...

Hmm I love the idea behind this website, very unique.
»