Monday, March 20, 2006

KEM KESEDARAN ALAM SEKITAR

Last weekend, aku diarahkan oleh supervisor aku untuk menyertai satu program yg dianjurkan oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS) Labuan. Aku ok je. Lagipun aku mmg suka kan aktiviti2 luar ni. Boring gak terperap dlm opis. Bukannya buat apa pun. Mengadap pc sepanjang hari tp tak buat apa2. SV aku pun tade kerja nak bg kat aku. At least, kalo aku join program ni, terisi gak masa terluang aku ni. Ada gak benda nak tulis dlm report aku nnt. Details pasal program ni, korg tgkla gambar kat bawah ni.

Image hosting by Photobucket inilah, banner utk program kali ni

Kiranya, ni program kerjasama antara JAS Labuan & Sabah, disponsor oleh Petronas. Kiranya, aku ni wakil Petronas la dan juga merangkap fasilitator utuk kem ni. Kem ni, disediakan khusus untuk pelajar2 sekolah menengah di Labuan. Sebanyak 4 org pelajar bersama guru pengiring2 dr 9 buah sekolah telah dipilih untuk menyertai kem ni. Keseluruhan peserta adalah 36 org pelajar, 9 org cikgu, 5 org staff Petronas dan lebih 10 orang staff dr JAS Labuan & Sabah.

Image hosting by Photobucket pokok2 bakau dr pandangan seberang sungai

Kem Kesedaran Alam Sekitar (KeKAS) ini bertujuan untuk memupuk kesedaran di kalangan pelajar tentang peri pentingnya aalams ekitar kepada ekosistem dan juga manusia. Modul kali ini, adalah berkaitan ngan paya bakau. Sbb itulah, Kota Klias Wetland, Beaufort telah dipilih sbg lokasi kem.

Image hosting by Photobucket sessi pendaftaran para peserta

Aku telah ditugaskan untuk menguruskan pendaftaran peserta dan juga incharge in door gift giveaway. Door gift kali ini termasuk t-shirt, topi & pembaris berkalkulator Petronas serta sebotol air mineral. manakala, pihak JAS telah menyediakan stationery set utk para peserta.

Image hosting by Photobucket aku & perry, conduct ice-breaking session

pendaftaran selesai, acara ice breaking pun dimulakan. Aku & Perry ditugaskan utk conduct this session. Semasa mendaftar, para pelajar diberikan satu nombor secara rawak dan hendaklah mencari pasangan yg mempunyai nombor yang sama. kemudian, mereka dikehendaki menyoal sesama sendiri akan nama, sekolah, tingkatan,impian di masa depan dan tujuan datang ke kem ini.

Image hosting by Photobucket biasalah, bila dah dpt mic, sure berangan buat konsert

kemudian, mereka akan dipanggil secara berpasangan ke center stage untuk mempekenalkan pasangan mereka kepada umum. dgn cara ini, diharap para peserta dpt lebih mengenali antara satu sama lain. macam2 kerenah dan gelagat lucu dapat disaksikan ketika sessi ini berlangsung

Image hosting by Photobucket tgh dengar opening speech

sebelum itu, upacara pembukaan kem telah dirasmikan oleh MR. Mahamud dr JAS Labuan dan diteruskan dgn ucapan alau-aluan dr beliau. biasala kan, bila ucapan sajork, mesti muka mengantok.

Image hosting by Photobucket mr. tadius, tgh bg briefing pasal aktiviti2

after ice breaking session, Mr. tadius took over from mc and gave a short briefing about this camp. Students were divided into 5 groups and each groups will be led by 2 fasilitators. Cikgu Nazrina & me were assigned to group 5 which formed by 5 members.

Image hosting by Photobucket inilah 1st LDK, main passing2 tali

Then, Mr. tadius asked all students to assemble outside the hall and lined up in group. He conducted a number games that i thought a lil bit tuff for the students. below is one of the games. Game apa ni, aku pun tak tau la. sgt suspicious motif game ni. hehehe

Image hosting by Photobucket barisan fasilitator, tgh memerhati kan students2 berLDK

fasilitator pulak, just berdiri dan melihat sajork. nak joins ekali tp mr. tadius tak ajak pun. haih, very der tak bg pluang nak jd budak sekolah balik. dan ada sorang cikgu yg nayah, yg beria2 nak join. mmg aku dpt detect kepeclobannya tp cikgu ni, dipanggil ustaz. so how ? ustaz nayah ?

Image hosting by Photobucket tgh pose kat common hall @ tempat makan di tepi sungai

pastu, lunch hour time, sempatla gak aku snap2 gambar aku sorg kat tepi river lodge kafe ni. mujurlah ada meimoan, leh gak mintak tolong jd camerawoman. saja je nak amik gambar berlatarbelakangkan hutan paya bakau ni.

Image hosting by Photobucket aku, husband kak linda(wan) & perry tgh minum petang

sepanjang kem ni, makan 6 kali sehari. meriah !!! haih, tak kurus2 la aku mcm ni. ni tgh minum petang. makanan yg disediakan pun sedap2 belaka. mana tak bertambah2 aku makan. hehehe....

Image hosting by Photobucket dlm boat, tgh river cruising waktu senja. ni, namanya zack. student dlm group aku

aktiviti river cruising yg pertama adalah pada waktu senja. kiranya, nak tgkla apa binatang yg kuar pada waktu malam. pastu, students2 ni kena buat report la, apa yg diorang nampak dan dengar semasa crusing tu. tp malangnya, hujan renyai2 turun malam tu. so, nan ado binatangnya. last2, posse je la dlm boat sambil snap2 gambar.

Image hosting by Photobucket cikgu nazrina & atiqah. cikgu nazrina ialah partner aku, sesama jd fasi utk kumpulan 5

lepas river cruising tu, each group kena design their own logo, motto dan juga nama kumpulan. group aku namanya RIZHOPORA SPP. motto group plak, WE CARE, WE SHARE. logo plak, adalah gabungan pokok bakau ngan logo petronas. honestly, aku rs buruk sgt logo tu tp nak buat camne. budak2 tu nak logo camtu, aku ok jela.

Image hosting by Photobucket group aku, tgh buat presentation, psl logo dan nama kumpulan

hari kedua pulak, kena buat aktiviti berkaitan dgn deria rasa melalui kulit. LDK ni secara berpasangan dan mata mestilah ditutup sambil pasangan bertanyakan soalan2 yg berkaitan dan "si buta" hendakla menjawab soalan2 berkenaan ngan menggunanakan deria rasa mereka. fun gakla LDK ni. aku pun snap2 la gambar ahli2 group aku. macam2 posse diorang bagi.

Image hosting by Photobucket doreen & nazura (bertutup mata), tgh buat ujikaji pasal pokok.

Image hosting by Photobucket ini pulak, si atiqah & hazlina (bertutup mata) tgh buat aktiviti yg sama

Image hosting by Photobucket hafiz tgh mencatat apa yg zikri rasa pasal pokok tu

Image hosting by Photobucket meimoan tgh pose cantik ngan student2 nyer

then, diorang diberi topik pasal perindustrian petroleum, dan membincangkan apakah kesan baik dan buruk industri itu kepada alam sekitar. riuh gakla group aku ni berbincang. dan ada gak yg blur pasal tajuk ni. terpaksala aku bg explanation dan tolong dioreang siapkan LDK tu. tapi aku tak buat la, aku just bg idea2 jela.

Image hosting by Photobucket the next LDK, my group kena buat carta pasal perindustrian petroleum.

dan pada petang hari kedua, aktiviti river cruising diadakan lagi utk kali kedua. tapi, kali ni lagi malang. hujan turun sgt lebat. hayooo!!!! very der tade tuah sgt. dahla group aku naik boat paling last dan masa tula, hujan start lebat. choi je !!!! tujuan cruising kali ini, adalah untuk membuat kajian pasal hutan paya bakau, ciri2 buah, daun dan akar pokok2 di paya bakau ni. tp, sama cam semalam. nan ado. mujurla, masa trip sebelah pagi sudah diambil siap2 daun2, buah2 pokok2 di paya bakau ni. last2, jadi sessi berposing sakan atas boat jela.

Image hosting by Photobucket me & my students tgh river cruising dalam hujan

Image hosting by Photobucket konon2 nyer tgh drive boat la ni...

Image hosting by Photobucket back : hafiz, zikri & zack. front : mac

Image hosting by Photobucket the girls tgh posing main2 air

LDK last, students must complete some questionnaire about alam sekitar. kiranya, LDK ni adalah utk memastikan sebaik manakah pengurusan alams ekitar yg telah diamalkan oleh mereka. selain itu, LDK ni juga...ingin menguji kefahama students berkenaan recycle, reusable, recoverable, reduce, thrown away, bio-degradable & degradable. terbelit gak lidah aku nak bg explanation kat budak2 ni. terpaksalah aku mencari ayat yg paling mudah difahami mereka.

Image hosting by Photobucket tgh siapkan LDK yg ke-6

dan, korang nak tau apakah keistimewaan river lodge proboscis di kota klias wetland ni ? di sini terdapatnya proboscis monkey, only in borneo. tade kat tempat lain. kiranya, aku beruntung dpt tgk binatang ni secara live. walaupun tidak dapat tgk secara dekat, tp at least sku still nampak ngan mata aku sendiri. mujurlah mr. david ada kamera yg leh zoom. nak harap kamera aku, nan ado. very der ada digital zoom je, optical nan ado. *matilah mak, beli makera ben-q sajork. bg aku, binatang ni, macam menakutkan sajork. dahla hidung besar sampai menutupi mulut. sekali imbas, nampak mcm mat susly plak. *matilah mak, sapa taste mat susly.

Image hosting by Photobucket inilah monyet belanda yg hanya terdapat di borneo sahaja. nama saintifik, proboscis. nama setempat, bayau

inilah tempat penginapanku. chalet dr susunan rotan, queen bed dan mujurlah ada air-cond. kat sini, very derr panas waktu siang pastu ujan bila petang. pastu, bila malam sejuk menggigil. *matilah mak, demam tak baik2 sampai skrg.

Image hosting by Photobucket inilah chalet utk fasilitator

last day, macam biasalah...session pemberian hadiah. dan tak disangka, group aku dpt group terbaik drpd 5 group tu. yeay!!! happy sgt2 aku, walaupun aku tak menang. tp at least, group aku. so, okla kan nak happy2. my group pun bagi aku hadiah tabung yg diorang dpt tu, dan stationery set utk cikgu Nazrina. mujurlah ada lebih satu. kalo tak, mrasalah mak, gigit jari nak tabung. of course, aku pun ada dpt hadiah. dpt cenderamata drpd JAS Labuan sbb aku jd fasilitator.

Image hosting by Photobucket yeay!!! dapat cenderamata penghargaan sbg fasilitator

sepanjang kem ni, sempatla gak aku scanning students2 ni. adalah sorg dua yg cando tp sbb budak2 lagi jadi aku tak berminat. lagipun, aku tak reti nak approach budak2. unless kalo budak2 approach aku (mcm morgan), leh la gak aku bg response. so, aku bertukar2 no ngan fasilitator sajork. nnt, bila ke labuan, sng la aku nnt. dah ada tmpt tinggal. yeke ? ke ada hidden intention ? hehehe...

2 comments:

Cik Fatima Syams said...

taste kat abg misai dalam pic ni
"barisan fasilitator, tgh memerhati kan students2 berLDK"

izzu said...

tq abg roland krn sudi singgah di blog i yg tak seberapa ini. ya, dia mmg taste. staff DOE Labuan, org terengganu. kalo dia senyum lagi comel :P